Jeg har selv vært kunde hos Excellerate og har erfart tredobling av salgsresultater i konsernet med en systematisk tilnærming til kompetanseheving og organisasjonsutvikling. Skal du endre kulturen i en virksomhet må du ta tak i det som gjør litt vondt, stå i endringen over tid, og huske at god samhandling er viktigste oppskrift for å nå vekstmål og nødvendig utvikling.
Dag Kibsgaard-Petersen
Når strategien skal gjennomføres
Dag Kibsgaard-Petersen har bidratt til å videreutvikle Excellerates metodikk og rammeverk for strategigjennomføring. Hans fakta- og innsiktsbaserte tilnærming gjør at din organisasjon lykkes enda bedre med å gjennomføre vedtatte planer. Oppskriften handler om å sikre forståelse og forankring for endringene som må gjøres, og legge til rette for god samhandling basert på tillit og tilslutning fra alle.
Dag har bakgrunn fra strategi, salg og marked og har mer enn 25 års erfaring fra næringslivet i retail, facilty services og taxi/mobilitet. Dag er sterk på turn-arounds og resultatoptimalisering. Han balanserer tøffe transformasjoner innen strategi og organisasjonsutvikling, samtidig som det bygges en vinnende bedriftskultur med drivkrefter som riktig kompetanse, motivasjon, engasjement og tillit.
Dag vil være en viktig bidragsyter innen strategi- og strategirevisjoner og med realiseringsstøtte ved organisasjonsutvikling. Han beskrives som energisk og samtidig analytisk, visjonær og strategisk tenkende, og en dyktig lagbygger. Med hans brede erfaring fra ledelse på tvers av Norden, salgsutvikling, merkevarebygging og kundeutvikling, er han en meget god ressurs å benytte i endringsprosesser.
Noen av Dags erfaringer
- Som toppsjef for Nordens største taxiselskap, med ansvar for 15 ulike varemerker, gjennomførte Dag en større økonomisk snuoperasjon i konsernet, reduserte kompleksitet og økte kvalitet gjennom strømlinjeformede prosesser, tydelig rollefordeling, nordisk kompetansesenter, ny teknologi, markedsledende fokus på ESG og tett samarbeid med aksjonærer og obligasjonsmarkedet.Helt sentralt sto etablering av en sterk kultur for kundetilfredshet og en intern kultur preget av mangfold, inkludering og bærekraft.
- Som administrerende direktør for et av Norges ledende handelshus innenfor FMCG differensierte han bedriftens fotavtrykk/kategorifokus og endret bedriftens go-to-market-strategi hvor transformasjon fra produkt- til kompetanseleverandør sto i sentrum. Oppnådde sterke relasjoner og posisjoner med prinsipaler og kjeder innenfor dagligvare, HORECA og KBS, noe som resulterte i en vellykket økonomisk snuoperasjon som deretter resulterte i at selskapet ble solgt med suksess til et børsnotert sveitsisk selskap.
- Tidligere erfaringer inkluderer roller som konserndirektør, salgsdirektør, markedsdirektør og KAM i flere av Norges mest kjente merkevarer som Findus, ISS, Mack, Bakehuset, KiMs og Sætre.