Excello forteller deg hvilke kunder du bør satse på

Ønsker du å øke omsetningen ved å prioritere de mest verdifulle kundene? Excellerate har i mange år rådgitt ledergrupper og salgsteam i hele Norden på hvordan lykkes med kundesegmentering. Metodene og erfaringene er nå er samlet i Excello; et nytt verktøy for strategisk kundesegmentering. Tjenesten svarer på hvilke kunder som vil være viktige og lønnsomme i årene som kommer.

Segmenter kundene
og fordel ressursene bedre

Excello består av en trinn-for-trinn-modell for hvordan dere skal jobbe med kundesegmentering. Tjenesten vekter kundene langs to akser, kundeaktivitet og relativ styrke. Målet er å identifisere kunder med størst vekstpotensial og som styrker lønnsomheten til bedriften, og gir svar på hvilke kunder som bør betjenes med mindre ressurser.

Ikke la dine beste kunder forsvinne

Uten et rammeverk blir kundesegmentering ofte subjektive, noe som gir en risiko for at ulønnsomme kunder får mest oppmerksomhet, mens vekstkundene fort kan forsvinne til konkurrenten.

Slutt å stol på antagelser om kundebasen og jobb systematisk og strategisk for å forstå den bedre. Med Excello kan bedriften fordele salgsressursene mer effektivt og legge grunnlaget for langsiktig suksess.

Les mer: Ikke alle kunder er like viktige

Excello segmenterer kundene i fire grupper:

  1. «Nå og da» kunden: Lite attraktiv kunde og lav leverandørverdi sett fra kundens ståsted, ofte ustabile og ressurskrevende.
  2. Vedlikeholdskunden: Middels attraktiv kunde, men lojal i mange år og kjøper jevnlig.
  3. Utviklingskunden: Attraktiv kunde med potensial, men lav nåværende leverandørverdi sett fra kundens ståsted.
  4. Nøkkelkunden: Meget attraktiv kunde med høy leverandørverdi sett fra kundens ståsted. Strategisk viktig for bedriften.

Skreddersys til din virksomhet

Excello tilpasses din bedrifts unike behov og kriterier. Vi anbefaler at det gjøres en strategisk øvelse i ledergruppen for å tilpasse modellen til bedriftens strategiske mål og at den så integreres som en del av arbeidsprosessen i virksomheten.

Les mer: Kunsten å velge de riktige kundene

Noen nøkkeltall

5000

Excellerate har utviklet over 5000 bedrifter

300000
Excellerate har utviklet mer enn 300 000 medarbeidere og ledere i våre programmer
30

Excellerate har over 30 års erfaring

I over 30 år har vi jobbet med norske og internasjonale selskaper,
som setter menneskene først

Vi implementerer prosjekter og støtter
realisering på strategisk, taktisk og operativt nivå

Hvorfor ta i bruk Excello og strategisk kundesegmentering?

  • Objektiv kategorisering: Få klare svar på hvilke kunder som gir mest verdi.
  • Bedre salgsresultater: Fokuser på kundene som bidrar til lønnsom vekst.
  • Erfaringsbasert suksess: Modellen har gitt økt omsetning for flere norske bedrifter

Fyll ut skjema under om du ønsker en demonstrasjon av verktøyet og metodikken rundt kundesegmenteringen.

Øvrige verktøy Excellerate benytter

Maze

Maze
Maze Feedback er den beste løsningen for hverdagstrening for fremtidens retailbedrifter

Eloomi

Eloomi
Eloomi er et av verdens høyest rangerte e-læringsverktøy. Kombinert med vår erfaring gjør vi at din bedrift lykkes med digital læring og utvikling.

Questback

Questback
Partnerskapet med Questback sikrer muligheten til å hente inn fakta og innsikt på vegne av våre oppdragsgivere.

Culture Intelligence
Med Culture Intelligence tilbys en bred innside av data og analyse for å hjelpe bedrifter å ta profesjonelle valg om sin kultur.

Mando
Mando er utviklet for å realisere strategiske mål og sikre gjennomføringskraft i dine prosjekter.