
Jeg har studert kjennetegnene til lederne som lykkes best. Alle har et potensial og mulighet til å prestere bedre, og de dyktigste ledere vet hvordan de skal hjelpe sine kolleger hente ut det beste av seg selv. Som leder må du være bevisst på hvordan du kommuniserer og hvordan du blir oppfattet. Derfor må du ha noen i ryggen som gir innspill som du kan lære av og bruke til å utvikle egne ferdigheter som leder.
Paal Berg

Coachende lederstil – en lønnsom lederadferd
Paal har bred erfaring fra ledelse, forretningsutvikling og salg i private selskaper og i offentlig sektor. Han har hatt lederposisjoner i norske- og større internasjonale virksomheter særlig innen teknologi, og kommersielt ansvar i selskaper som har gått fra oppstartsfasen til å bli børsnotert på rekordtid.
Paal har 20 års fartstid som konsulent innen salg, ledelse, og forretningsutvikling. Han har vært interimleder i ulike bransjer, og har i tillegg drevet egen forretning i handelsnæringen. Han har en coachende tilnærming som gir varige resultater.
Paals kunnskap og erfaringer fra gründervirksomhet og ledelse gir stor verdi når du skal utvikle forretningen, styrke organisasjonen, trene og coache lederne i organisasjonen, eller når salgs- og serviceteamet skal utvikle nye ferdigheter og trenes i beste praksis. Han er en erfaren sparringspartner som gir ærlige råd og utfordrer deg på en trygg måte. I kurssammenheng har han en tydelig fremtreden som skaper tillit gjennom å inspirere og konstruktivt utfordre.
Noen av Paals erfaringer
- Gjennomførte et utviklingsprogram for salg/service: For et nordisk bilmerke var Paal prosjektleder og coach da et landsomfattende program skulle gjennomføres. Hensikten var å lære “hele” organisasjonen hvordan gjennomføre de best mulige kundemøtene. Oppdraget ble levert i form av treningssamlinger og lederutvikling. Viktige tema i programmet gikk på adferdsendring, holdninger, kultur og kommunikasjon.
- Program for å øke salget til bedrifter: Med Fleet Sales Academy skulle en av landets største bilforhandlerkjeder styrke salget mot proffmarkedet. Kundeansvarlige bearbeidet markedet på en ny måte for å sikre varige resultater, og resultatmålinger viste stor tilfredshet i organisasjonen på hvordan programmet ble levert. Kundeansvarlige mestret bedre sine prestasjoner med bedre ferdigheter, og salget økte som et direkte resultat av dette.
- Lederskole for unge ledere i en verdensomspennende ideell organisasjon: Ansvarlig for planlegging/utvikling og gjennomføring av to moduler i Røde Kors interne lederskole med søkelys på leder som tilrettelegger, og leder som motivator. Målet med treningen var å overføre viktig kompetanse og gi lederne trygghet på deres ferdigheter innen selvledelse, og sikre at de unge talentene ble enda dyktigere til å lede sine team på en effektiv og smidig måte.