Thon Hotels savnet de konkrete verktøyene de trengte for å virkelig skape besøksglede for kundene og arbeidsglede for de ansatte. Deres visjon er å strekke seg litt lengre hver dag for kunden. Derfor ble det veldig viktig å få utviklet verktøy som kunne realisere visjonen og verdiene: levende engasjert, profesjonelt vertskap og med vilje til å glede.
Thon Hotels
“Med dyktig ledelse og assistanse fra spesialister i Excellerate, har selskapet løftet den kommersielle kulturen til et nytt nivå.
– Vi bryr oss om hvordan du har det når du er på Thon Hotels”
Per GriwellKommersiell Direktør
Gjennomføring
Thon Hotels inngikk en avtale med Excellerate for å kunne virkeliggjøre sine verdier og visjon. De ønsket å satse på oppgradering av interiøret, tilby nye produkter og utvikle sine ledere og medarbeidere. Ansatte som er motiverte for utvikling er også med på å drive selskapet fremover.
– Hvis opplæringen er virkelig god og dedikert til målet vårt, skaper det veldig stor arbeidsglede, forteller Assisterende Kommersiell Direktør Gunnel Berdal Wallstein.
Thon Hotels valgte å prioritere en heltidsstilling for å opprettholde profesjonaliteten. Kompetanseansvarlig Cathrine Gulhaugen gikk gjennom et «train the trainer-program» sammen med Excellerate i 2018.
– Excellerates styrke har vært å skreddersy en verktøykasse som passer til oss, forteller kompetanseansvarlig i Thon Hotels Catrine Gulhaugen.
Prosessen med å få verktøy utviklet kun for Thon Hotels startet med analyse, rådgivning og evaluering av kundetilfredshet og de ansattes salgspresentasjoner.
– Vi har fått et helt annet tankesett, smiler Catrine Gulhaugen og fortsetter: – Excellerate har hjulpet meg til å kunne utføre det jeg brenner for, som er å utvikle mennesker.
Resultat
Thon Hotels oppnådde en økning på 32 millioner kroner i pipelinen, fra 92 til 124 millioner kroner. Prisen «årets resultatskaper» gis til den som har fått de beste resultatene innen ledelse, salg og service. I 2018 var dette Thon Hotels.
Nøkkelen til suksess ble å satse på trening, fremfor de tradisjonelle kursene.
– Vi ville at kunden skulle sitte igjen med en opplevelse som de ikke møter hos våre konkurrenter, forteller Kommersiell Direktør Per Griwell.
Og det gjorde kundene.
– 2018 var et bra år for oss! Vi hadde en markedsandelutvikling, bunnlinjeutvikling og topplinjeutvikling som var veldig positiv, opplyser Griwell.
Hotellkjeden opplevde en økning i pipeline og en økning i arbeidsglede. De økte omsetningen i året med 5 %, samt opplevde vekst i TrevPar (Total Revenue Per Available Room).