Strategi
Oppkjøp og fusjoner

Utfordringen er ikke strategien, men etterlevelsen

Jeg nærmer meg utfordringer med en tydelig visjon og en veldefinert strategi. Når jeg setter kursen, gjør jeg det med en grundig analyse og forankrer den godt for å sikre suksess. Dessverre ser jeg at mange ledere opererer uten en klar plan eller mål, noe som kan føre til manglende fokus og ineffektivitet. For å nå målene våre, er det essensielt å ha en tydelig retning og en gjennomførbar strategi.

Mange av oss har deltatt i tallrike strategisamlinger hvor mål og delmål er satt, og hvor strategier og handlingsplaner er utarbeidet. Men når hverdagens kompleksitet setter inn, hva skjer da med disse planene? De havner ofte i en skuff eller på et digitalt filområde, uten å bli aktivt brukt. Først når det er tid for nye mål og strategier, tas de frem igjen. I mellomtiden kan det føles som om organisasjonen vandrer rundt uten å nå nærmere de oppsatte målene.

Disse 4 områdene er hovedårsaken til manglende realisering av strategier, og de fleste bommer fra dag en.

  • Ledere og medarbeidere som undervurderer kompleksiteten av endringsprosessen og dermed reduserer prosjektets faktiske verdi
  • Ledere og medarbeidere som overvurder sin egen gjennomføringsevne ift. å iverksette og implementere besluttede oppgaver og aktiviteter
  • Ledere og medarbeideres operative fokus («autopilot») som nedprioriterer og hindrer utførelse av kritiske strategiske oppgaver og aktiviteter
  • Prosjektets/forbedringens reelle verdi og konsekvenser er mangelfullt beskrevet og kommunisert for involverte roller.

Våre eksperter kan hjelpe deg å endre dette mønsteret. Vi fungerer som en erfaren guide og coach som leder deg gjennom prosessen med å sette mål, delmål, utvikle strategier og handlingsplaner. Vi sikrer at disse planene ikke bare blir en teoretisk øvelse, men en integrert del av hverdagen for både ledelse og ansatte. Vi er med deg hele veien og hjelper deg å nå dine mål.

Det viktigste når bedrifter kjøper bedrifter

Når bedrifter kjøper eller slår seg sammen med bedrifter er de flinke til å sikre seg de strategiske verdiene, de opprettholder juridisk trygghet, og det er som regel positive økonomiske utsikter. Menneskene og kulturen, som den viktigste dimensjonen, blir ofte underprioritert. Bedriften går dermed glipp av muligheten til å sikre seg varige gevinster fra oppkjøpet. Når humankapitalen ikke ivaretas vil ambisjoner og synergier smuldre bort, kostnadene vil øke, og bedriften må bruke langt flere ressurser enn det som først var planlagt.

Hjelper deg få mer ut av nye medarbeidere

Skal du gjennomføre en strategisk endring bør det foreligge en god plan for å få mest mulig ut av humankapitalen. Vi hjelper deg med innsikt og råd som sikrer at ansatte innlemmes i ny organisasjonen på en god måte, og at de kulturelle driverne i arbeidsmiljøet ivaretas, og forsterkes. For å lykkes må du forstå hva som skjer i både gammel og ny organisasjon i kjølvannet av de strategiske endringene. Det er her vi kommer inn: Enten før oppkjøpet skalgjennomføres, eller for å gi deg verdifull innsikt og gode råd når verdiene skal hentes hjem når oppkjøpet offentliggjøres.

En fusjons- og oppkjøpsanalyse

En due diligence tar sjelden nok hensyn til hvordan arbeidstagerne skal ivaretas når oppkjøpet er gjennomført. Vår GAP fusjons- og oppkjøpsanalyse gir innsikt om hvordan prosessen er opplevd blant medarbeiderne, og status på organisasjonen, både i eksisterende, og blant de nye ansatte. Analysen hjelper deg forstå hvordan menneskene trives i det nye arbeidsmiljøet, og vi tilbyr anbefalinger på tiltakene som er viktige og riktige å utføre. For bedrifter som hyppig gjør oppkjøp er våre tjenester viktige for å drive kontinuerlig forbedring. For bedrifter som sjelden kjøper andre bedrifter vil vår kompetanse hjelpe deg styre unna kostbare feil.

Sett søkelys på de riktige områdene

Vi hjelper deg sette søkelys på fem viktige områder: Synergier og utfordringer, kommunikasjonen, kultur og trivsel, trygghet og lojalitet, og evaluering av prosessene. Vår bistand er særlig viktig for de lederne som skal onboarde nye kolleger på toppen av alle øvrige arbeidsoppgaver. Vi hjelper til med kompetanse på hvordan drive med god endringsledelse. Dette er et eget fag som ledere kurses lite eller aldri i, men det er noe bedrifter gjør hele tiden. Vi hjelper deg blinke ut de riktige strategiske valgene, skape gode feedback-strukturer, finne kompetansegap, gjennomføre ledelsestrening, samt ulike former for teamutvikling og samarbeid.

 

Finne rett kunde

Verdien av kundemassen i selskapet starter med hvilke kunder dere henvender dere til. De beste kundene er de som gir dere størst verdi over tid og som også bidrar til å utvikle selskapet gjennom sine ønsker og krav. Vi bistår våre kunder med å segmentere ulike kundegrupper slik at det er tydelig for alle hvilke kunder dere ønsker dere. Vi jobber med hvordan dere tilnærmer dere disse kundene og hvordan dere fremstår som en attraktiv samarbeidspartner eller betydningsfull leverandør.

Vinne rett kunde

Ny kunnskap og økt tilgang til informasjon gjør at kundene forventer mer av dere enn tidligere. Som igjen krever mer og helt andre ting av virksomheten din. Forretningsfilosofien Rådgivende Verdisalg er utviklet for å møte disse kundekravene. Den baserer seg på anerkjent forskning og beste praksis. Kunder som bygger sitt salgsarbeid på Rådgivende Verdisalg opplever vekst både i omsetning og økt lønnsomhet i hvert enkelt kundeforhold.

Beholde rett kunde

Du brukt mye ressurser på å finne og vinne kunder, nå er det lurt å sikre at de forblir kunder. Dine kunder er forskjellige, de vektlegger ulike ting og de ønsker ulik betjening.

Hvordan skal de betjenes av de ansatte når hundrevis av kunder er så forskjellige og får forskjellig ivaretakelse?  Hvem avgjør om en kunde får de beste ressursene og den beste oppfølgingen? Skal du beholde de viktigste kundene, må tilnærmingen til hvordan du grupperer kunder i ulike kundekategorier og hvilken betjeningsmodell du velger for dine kundekategorier være gjennomtenkt og forankret. Våre metoder for å sikre kundelojalitet og redusert kundeavgang, er bygget på årelang erfaring fra utallige kundeprosjekter og har bevist sin lønnsomhet.